In 2022 bleek dat er veel schade aan het viaduct was. Om verdere schade aan het viaduct te voorkomen is er op de Laan van Rijckevorsel is een hoogte- en gewichtsbeperking ingesteld. Dit betekent dat voertuigen zwaarder dan 3,5 ton en hoger dan 2,75 meter niet meer over de brug kunnen. Ook geldt er een snelheidsbeperking van 30 km/u.
Project Grachtbrug
De Grachtbrug is het viaduct waarmee de Laan van Rijckevorsel en Ruishornlaan elkaar kruisen. De wegen kruisen elkaar nu ongelijkvloers. Er is constructieve schade aan het viaduct. De gemeente is daarom een project gestart om te onderzoeken wat de mogelijkheden voor deze kruising zijn.
Gemeenteraad besluit voor aanpassing naar gelijkvloers
De slechte staat van de Grachtbrug gaf aanleiding om na te denken over de gewenste inrichting van het viaduct op langere termijn. Moet hier een viaduct blijven, of heeft een gelijkvloerse kruising de voorkeur?
Om deze vraag te beantwoorden voerde de gemeente een planstudie uit. We keken daarbij breder dan alleen de Grachtbrug zelf. Aanpassingen zullen immers ook gevolgen hebben voor de verkeersstromen in het omliggende gebied.
Er zijn verschillende scenario’s uitgewerkt, gelijkvloers en ongelijkvloers. Eind mei 2024 zijn deze voorgelegd tijdens een openbare inloopbijeenkomst. Op basis van een afweging op alle punten (verkeer, ruimtelijk, financiën, participatie) heeft de raad van Lisse in september 2024 besloten dat hier een gelijkvloerse kruising komt.
Inbreng van bewoners, bedrijven en instellingen
We vinden het belangrijk dat bewoners, bedrijven, instellingen en andere belanghebbenden bij deze studie worden betrokken. Bij de start van de planstudiefase in juni 2023, organiseerden we een eerste informatiebijeenkomst om ervaringen en ideeën op te halen. Tijdens de tweede openbare bijeenkomst op 29 mei 2024, zijn de kansrijke oplossingsrichtingen voorgelegd aan belangstellenden. Tijdens de bijeenkomst waren er panelen met mogelijke oplossingen te zien.
Ook in de verdere uitwerking informeren we over het project via deze webpagina, de Gemeenteberichten en de nieuwsbrief. U kunt zich hiervoor aanmelden, zie het rode blok.
Werkgroep
Bij de startbijeenkomst in juni 2023 kregen we van verschillende mensen de vraag of ze tussentijds kunnen meedenken in de inventarisatie en eerste uitwerking van varianten. We hebben hiervoor een werkgroep opgericht bestaande uit direct omwonenden en geïnteresseerden.
De gemeente heeft samen met de werkgroep gekeken naar de mogelijke varianten op langere termijn. De uitwerking en afwegingen van de gelijkvloerse en ongelijkvloerse varianten uit de planstudie zijn binnen deze werkgroep ontwikkeld.
Variantenstudie
In september 2024 heeft de gemeenteraad besloten dat de situatie wordt aangepast naar een gelijkvloers kruispunt. Hiervoor zien we verschillende varianten. Zo zijn er keuzes in de vorm van het kruispunt, de fietsstructuur, de route en haltes voor de bus en groen en bomen.
In de variantenstudie worden verschillende mogelijke varianten in beeld gebracht, uitgewerkt en afgewogen. Het doel is om te komen tot een vastgestelde voorkeursvariant.
Het plan van aanpak voor deze variantenstudie is in november 2024 vastgesteld. Zie plan van aanpak variantenstudie. In het plan van aanpak is beschreven welke stappen worden doorlopen, wat de planning is en hoe we de participatie vormgeven.