Ga naar de inhoud

Hoogwaardig Openbaar Vervoer Noordwijk - Schiphol

De provincies Noord- en Zuid-Holland, regio Holland Rijnland, vervoerregio Amsterdam en de gemeenten Noordwijk, Teylingen, Lisse en Haarlemmermeer willen de regionale bereikbaarheid vergroten. Dat geldt ook voor de bereikbaarheid met het openbaar vervoer.

De komende jaren werken deze partijen daarom samen aan een betere, snellere en frequentere hoogwaardige openbaar vervoerverbinding (HOV) tussen Noordwijk en Schiphol. Deze verbinding zorgt voor meer bussen, met een betere aansluiting op de treinen, goede haltevoorzieningen en een goede aansluiting van toekomstige nieuwbouwwijken op het openbaar vervoer.

Iedere wegbeheerder (waaronder de gemeente Lisse) is verantwoordelijk voor de voorbereiding en uitvoering van de maatregelen op zijn eigen wegennet.

In Lisse gaat het om:

  • Een nieuwe brug voor bussen, fietsers en voetgangers over de Ringvaart.
  • Inpassing van de buslijn in De Waterkanten.
  • Aanpassingen aan het bestaande wegennet.

 

Ontwerpbestemmingsplan Lisse en PIP Haarlemmermeer

Een belangrijk onderdeel van het HOV-project is een nieuwe brug over de Ringvaart ter hoogte van het Fioretti College in Lisse (zie hieronder). De brug over de Ringvaart ligt binnen de gemeente Haarlemmermeer. Het deel naar de brug toe vanaf de Sportlaan tot aan de oever, ligt in de gemeente Lisse. Voor een veilige inpassing wordt ook de Sportlaan aangepast

De aanpassingen in Lisse worden mogelijk gemaakt door het bestemmingsplan ‘de Waterkanten’ gedeeltelijk aan te passen. Dit lag tot en met 30 januari jl.  ter inzage. Ook het voorontwerp van het provinciaal inpassingsplan (PIP) van de provincie Noord-Holland lag ter inzage. Dit plan maakt de aanpassingen in de Haarlemmermeer mogelijk maakt.

Vanaf februari 2024 verwerken de provincie Noord-Holland en de gemeente Lisse de ontvangen zienswijzen op het PIP en ontwerp bestemmingsplan. De planning is dat de gemeenteraad na de zomer van 2024 het bestemmingsplan vaststelt. Zie voor de planning van het PIP de website van de provincie Noord-Holland.

Nieuwe brug over de Ringvaart

In het eindbeeld loopt de busroute vanaf de Oranjelaan en vervolgens de Sportlaan en een nieuwe brug over de Ringvaart ter hoogte van het Fioretti College verder naar Lisserbroek. De samenwerkende partijen hebben eerder een besluit genomen over deze HOV-brug over de Ringvaart. Het betreft een lage, beweegbare brug met een baan voor het busverkeer, een fietspad en een voetpad. Op dit moment wordt het ontwerp van de brug opgesteld en vinden de benodigde onderzoeken plaats. Dit wordt door de provincie Noord-Holland gedaan, aangezien de Ringvaart in Noord-Holland ligt en de brug in eigendom en beheer bij Noord-Holland komt. Meer informatie is te vinden op de website van de provincie.

HOV-verbinding door De Waterkanten

Voor een goede, verkeersveilige inpassing, zijn er aanpassingen nodig aan de Sportlaan. De straat is in zijn huidige vorm daar niet voor geschikt. Het doel is om te komen tot een goede inpassing, die verkeersveilig is en waarmee de doelstellingen voor de HOV-corridor kunnen worden gerealiseerd. Hiervoor is een afgelopen periode een variantenstudie uitgevoerd, in participatie met de omgeving.

Wat hebben we gedaan?

  • Begin 2020: in een startbijeenkomst is de omgeving uitgenodigd mee te denken over mogelijke oplossingen voor een veilige inpassing. Dit heeft geleid tot heel veel ideeën.
  • In de zomer van 2020 hebben we twee kansrijke varianten aan de omgeving voorgelegd. We hebben gevraagd welke van die twee varianten de voorkeur heeft, en welke verbeteringen daarin nog werden gezien. We ontvingen daar ruim 100 reacties op. Uit uw reacties kwam een voorkeur naar voren voor de variant waarin de ontsluiting van uw wijk via Sportlaan blijft lopen en de Sportlaan aansluit met een rotonde op de Oranjelaan.
  • Dit hebben we vervolgens vertaald naar een voorkeursvariant. We hebben de ontvangen reacties zoveel mogelijk hierin meegenomen. De voorkeursvariant hebben we in de zomer van 2021 weer voorgelegd aan de omgeving, met de mogelijkheid daarop te reageren.
     

Waar staan we nu?

  • Het college heeft op 16 november 2021 de voorkeursvariant vastgesteld. Ook is de inspraaknota vastgesteld. Hierin zijn de ontvangen reacties op de voorlegde voorkeursvariant op een rij gezet en voorzien van een antwoord.
  • Bij de “documenten” onderaan deze pagina vindt u: een notitie met de achtergrond en onderbouwing van de voorkeursvariant, de ontwerptekening en de door het college vastgestelde inspraaknota.
  • Op 22 november 2021 was er een informatieavond over de HOV-aanpassingen en over de ontwikkeling van Veld 4 van de Waterkanten. De presentatie over de HOV staat hieronder. De overige presentaties zijn te vinden op www.lisse.nl/waterkanten.
  • Het college heeft op 16 november 2021 ook besloten om de volgende ontwerpfase (Voorlopig Ontwerp) te starten. In deze VO-fase worden de maatregelen in meer detail uitgewerkt en ingepast in de omgeving.
  • De aanpassingen aan de Sportlaan en de aansluiting op de nieuwe brug over de Ringvaart passen niet binnen het huidige bestemmingsplan. Om de uitvoering van de maatregelen (juridisch) mogelijk te maken moet er een nieuw bestemmingsplan worden opgesteld. Dit bestemmingsplan heeft tot 30 januari 2024 ter inzage gelegen. Er zijn zienswijzen ingediend tegen het bestemmingsplan. Deze zienswijzen worden in behandeling genomen. Vervolgens wordt het bestemmingsplan na de zomervakantie 2024 ter vaststelling aan de raad voorgelegd. 

 

Aanpassingen aan het bestaande wegennet

Overige aanpassingen voor de buscorridor zijn:

  • Bochtverruiming Rooversbroekdijk en Ruishornlaan
  • Optimalisatie van de verkeerslichten in de Gladiolenstraat/Oranjelaan voor een goede doorstroming
  • Opwaardering van een aantal haltes tot R-net halte, waarvan de centrumhalte Hyacinthenstraat inmiddels is gerealiseerd
     

De ontwerpuitwerking van deze maatregelen vindt gelijk plaats met de ontwerpuitwerking (VO-fase) van de Sportlaan. Op deze manier worden alle maatregelen uitgewerkt tot op VO-niveau. Het concept-VO van alle aanpassingen wordt voorgelegd aan de omgeving.

Ga naar het begin