Ontwerpbesluit Wet geluidhinder – Nassaustraat 25, gemeente Lisse

dinsdag 4 juni 2024
ander besluit van algemene strekking

Ontwerpbesluit Wet geluidhinder – Nassaustraat 25, gemeente Lisse

De Omgevingsdienst West-Holland heeft een ontwerpbesluit genomen om hogere waarden vast te stellen op basis van artikel 110a van de Wet geluidhinder (Wgh), vanwege het wegverkeer op de Nassaustraat.

Op basis van de Wgh moet bij de vaststelling of herziening van een bestemmingsplan op grond van de Wet ruimtelijke ordening (Wro) een akoestisch onderzoek worden verricht, als dat plan mogelijkheden biedt voor nieuwbouw van woningen of andere geluidgevoelige functies.

In het plan ‘Nassaustraat 25’ wordt de mogelijkheid geboden om nieuwe woningen te realiseren. Hierbij moet volgens de Wgh aandacht worden geschonken aan het wegverkeerslawaai bij de woningen. Voor het plan is akoestisch onderzoek uitgevoerd. De conclusie van het onderzoek is dat de voorkeurswaarde van 48 dB uit de Wgh vanwege wegverkeerslawaai van de Nassaustraat wordt overschreden. De Omgevingsdienst heeft het voornemen hogere waarden vastgesteld vanwege wegverkeerslawaai van maximaal 59 dB. Het vaststellen van een hogere waarde betekent niet dat het verkeer meer geluid mag produceren, maar dat voor een specifiek bouwplan een hogere geluidbelasting op de gevel wordt toegestaan.

De stukken liggen ter inzage van woensdag 5 juni tot en met dinsdag 16 juli 2024 in het gemeentehuis van Lisse.

Zienswijzen indienen

U kunt van woensdag 5 juni tot en met dinsdag 16 juli 2024 schriftelijk of mondeling uw zienswijze indienen. U stuurt uw zienswijze naar: burgemeester en wethouders van de gemeente Lisse, p/a Omgevingsdienst West-Holland, Postbus 159, 2300 AD Leiden.

Voor meer informatie of het mondeling indienen van een zienswijze kunt u contact opnemen:

De Omgevingsdienst West-Holland, tel. 071-4083100 (inhoudelijk)

De gemeente Lisse, 140252 (ruimtelijke ordeningsaspecten)