Ontwerp Omgevingsvisie Lisse ‘Samen maken we een levendig Lisse’ – actualisatie 2024 ter inzage

dinsdag 14 mei 2024

Burgemeester en wethouders van de gemeente Lisse maken bekend dat zij het ontwerp van de Omgevingsvisie Lisse – Actualisatie 2024 voor zienswijzen ter inzage leggen met ingang van 16 mei 2024 voor een termijn van zes weken.

Omgevingsvisie ‘Samen maken we een levendig Lisse’ – Actualisatie 2040

Bij de vaststelling van de omgevingsvisie ‘Samen maken we een levendig Lisse’ eind 2021 is afgesproken dat deze regelmatig wordt bijgewerkt. De gemeenteraad heeft verschillende beleidsdocumenten vastgesteld tussen 2021 en 2023, de Regionale Woonagenda, Visie verblijfsrecreatie, Lokale Energiestrategie (LES) en het Mobiliteitsplan.

Deze beleidsdocumenten hebben voorafgaand aan vaststelling door de gemeenteraad een eigen participatieproces doorlopen, waarbij verschillende groepen belanghebbenden hun inbreng hebben kunnen geven. Deze inbreng is gewogen en de gemeenteraad heeft de documenten vastgesteld. Omdat het om reeds vastgestelde documenten gaat is besloten om voor deze actualisatie van de omgevingsvisie geen apart participatieproces op te starten.

De omgevingsvisie wordt in ieder geval op de volgende onderdelen gewijzigd:

Wonen

Duurzaamheid en water

• -

Lisse in de regio van de toekomst

Natuur/biodiversiteit/landbouw

Infrastructuur en mobiliteit

De ontwerp omgevingsvisie ‘Samen werken aan een levendig Lisse’, actualisatie 2024 beschrijft wat voor gemeente we in de toekomst willen zijn. De omgevingsvisie schetst in vijf ontwikkelrichtingen voor de zeven deelgebieden op hoofdlijnen de gewenste ontwikkeling van Lisse op weg naar 2040. In de fysieke leefomgeving komen de verschillende belangen vanuit landschap en natuur, het dorp, woon- en werkgebieden, de agrarische sector en recreatie en toerisme samen en worden tegen elkaar afgewogen. De huidige identiteit en kracht van Lisse zijn het startpunt.

Inzien

De ontwerp omgevingsvisie ligt gedurende 6 weken ter inzage van donderdag 16 mei t/m woensdag 26 juni 2024 in het gemeentehuis te Lisse gelegen aan de Heereweg 254.

De ontwerp omgevingsvisie is digitaal raadpleegbaar via www.lisse.nl/levendiglisse.

Zienswijze

Tijdens de periode van terinzagelegging kan eenieder schriftelijk of mondeling een zienswijze over het ontwerp omgevingsvisie – actualisatie 2024 bij:

Gemeenteraad van Lisse

Postbus 200

2160 AE Lisse

Onder vermelding van: ontwerp Omgevingsvisie (zaaknummer Z-24-357551).

Voor het mondeling indienen van zienswijzen kunt u tijdens werkdagen telefonisch een afspraak maken (op 14 0252).