Gewijzigd vastgesteld bestemmingsplan “Crisis- en herstelwet bestemmingsplan aanvullende bouw- en gebruiksregels Lisse”

dinsdag 11 juni 2024

Op grond van artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening (Wro) heeft de gemeenteraad van Lisse op 30 mei 2024 het bestemmingsplan “Crisis- en herstelwet bestemmingsplan aanvullende bouw- en gebruiksregels Lisse” (hierna: Chw-plan) met identificatienummer NL.IMRO.0553.Chwplankruimel-vax1 gewijzigd vastgesteld ten opzichte van het ontwerpbestemmingsplan dat ter inzage heeft gelegen.

Plangebied

Het Chw-plan is van toepassing op het gehele grondgebied van de gemeente Lisse.

Inhoud Crisis- en herstelwet bestemmingsplan

Binnen de gemeente bestaan er twee documenten met beleidsregels die een relatie hebben met het toepassen van een kruimelafwijking. Het gaat hier om het “Kruimelbeleid 1e herziening, 2011” en de beleidsregel “Ruimtelijke randvoorwaarden logiesgewijze huisvesting tijdelijke arbeidsmigranten Duin- en Bollenstreek”. Deze beleidsregels worden in het Chw-plan beleidsneutraal omgezet.

De regels in dit Chw-plan gelden aanvullend op de huidige ruimtelijke regels. De huidige ruimtelijke regels worden dus niet vervangen. De regeling in dit Chw-plan is pas van toepassing als een activiteit niet voldoet aan het geldende bestemmingsplan of wanneer er geen regels over de betreffende activiteit zijn gesteld in het geldende bestemmingsplan.

Ook is met dit Chw-plan een verdere stap gezet op weg naar de implementatie van de

Omgevingswet. Veel initiatieven die niet passen in het voorheen geldende bestemmingsplan werden voor de inwerkingtreding van de Omgevingswet toegestaan met toepassing van het zogeheten kruimelgevallenbeleid. Dit beleid maakte kleine afwijkingen van het bestemmingsplan mogelijk voor bouw- en gebruiksactiviteiten. Dit beleid is onder de Omgevingswet niet meer bruikbaar, omdat de wet het instrument van kruimelafwijking niet kent. Dit betekent dat een initiatief dat voorheen een kruimelafwijking was onder de Omgevingswet een vergunning voor een buitenplanse omgevingsplanactiviteit (Bopa) wordt. De wet stelt meer eisen aan een Bopa dan het voorheen geldende recht aan een kruimelafwijking. Deze verandering is niet wenselijk. De aanvraag Bopa vraagt namelijk meer (informatie en mogelijk onderzoeksrapporten) van initiatiefnemer. Daarom is ervoor gekozen om het kruimelgevallenbeleid om te zetten naar een juridische regeling in een bestemmingsplan met verbrede reikwijdte onder de Crisis- en herstelwet (Chw-plan).

Een Chw-plan is niet hetzelfde als een omgevingsplan, maar hierbij kan al wel gebruik worden gemaakt van de ruimte die de Omgevingswet biedt om bepaalde regelgeving flexibeler in te vullen.

Om dit Chw-plan in procedure te brengen, is toestemming gevraagd aan het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties. Zij hebben het besluit genomen dat het Besluit uitvoering Crisis- en herstelwet (BuChw) van toepassing is op het hele grondgebied van Lisse.

In het Chw-plan wordt gewerkt met een vergunningplicht. In het beoordelingskader van deze vergunningplicht komen zowel de regels uit de beleidsnota, als de regels waaraan het initiatief daadwerkelijk kan worden getoetst voor de te maken afweging, dit betreft de welstandstoets.

Ook is in dit Chw-plan een verwijzing opgenomen naar het geldende arbeidsmigrantenbeleid.

Voor de begrippen is zoveel mogelijk aangesloten op de Omgevingswet.

Het raadsbesluit met het vastgestelde bestemmingsplan ligt vanaf woensdag 12 juni 2024 tot en met dinsdag 23 juli 2024 ter inzage in het gemeentehuis in Lisse (Heereweg 254).

U kunt de vastgestelde digitale planbestanden ook inzien op de website van de gemeente www.lisse.nl onder ‘Inwoners en ondernemers’ – ‘Bouwen en Wonen’ - ‘Bestemmingsplannen’ – ‘Ter inzage’ – ‘gewijzigd vastgesteld bestemmingsplan Crisis- en herstelwet bestemmingsplan aanvullende bouw- en gebruiksregels Lisse’ via een link naar:

We werken alleen nog op afspraak. Wilt u langskomen om het vastgestelde bestemmingsplan in te zien, dan kunt u telefonisch een afspraak maken met de heer J. den Braber of met mevrouw C. Spolders van het domein Ruimtelijke Ontwikkeling via telefoonnummer 14 0252.

Beroep

Tegen het besluit tot vaststelling van het bestemmingsplan kunnen belanghebbenden gedurende de periode van donderdag 13 juni 2024 tot en met woensdag 24 juli 2024 beroep instellen bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State, Postbus 20019, 2500 EA, Den Haag.

Gelet op de gewijzigde vaststelling geldt dit alleen voor:

• *

Belanghebbenden;

• *

Niet belanghebbenden wanneer hij of zij:

• 0

tijdig een zienswijze over het ontwerpbestemmingsplan “Crisis- en herstelwet bestemmingsplan aanvullende bouw- en gebruiksregels Lisse” naar voren hebben gebracht;

• 0

kunnen aantonen dat zij redelijkerwijs niet in staat zijn geweest tijdig een zienswijze bij de gemeenteraad kenbaar te maken;

• 0

bezwaar heeft tegen de wijzigingen die zijn aangebracht bij het vaststellen van het bestemmingsplan ten opzichte van het ontwerpbestemmingsplan.

Belanghebbenden kunnen bij de Voorzitter van die Afdeling tevens een verzoek om voorlopige voorziening doen. Een verzoek om voorlopige voorziening is alleen ontvankelijk als daarbij een spoedeisend belang kan worden aangetoond.

Het vaststellingsbesluit treedt op donderdag 25 juli 2024in werking, tenzij binnen die termijn naast een beroepsschrift ook een verzoek om voorlopige voorziening bij de Voorzitter van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State is ingediend. Het besluit treedt dan niet in werking voordat op dit verzoek is beslist.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de heer J. den Braber of met mevrouw C. Spolders van de afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling, tel. 14 0252.