Ga naar de inhoud

Evaluatie Handhavinguitvoeringsprogramma 2023 Lisse

Publicatiedatum:
donderdag 13 juni 2024
Originele publicatie downloaden:
Download het PDF bestand
Type bekendmaking:
overige overheidsinformatie



Evaluatie Handhavinguitvoeringsprogramma 2023 Lisse

Samenvatting

Voor u ligt de evaluatie van het Handhavinguitvoeringsprogramma 2023 (hierna: Evaluatie HUP 2023) en is de laatste evaluatie van de beleidsperiode 2020-2024. Het laat de resultaten zien van de in het HUP 2023 genoemde werkzaamheden voor de Buitengewoon opsporingsambtenaren (hierna: BOA’s) en Bouw- en woningtoezichtinspecteurs (hierna: BWT’ers).

 

De werkvoorraad van de BOA’s bestond voor een groot deel uit de afhandeling van meldingen en handhavingsverzoeken. In vergelijking met voorgaande jaren heeft de stijgende lijn in het aantal meldingen zich ook in 2023 onverminderd doorgezet. Door deze trend waren de BOA’s substantieel veel tijd kwijt aan het afhandelen van meldingen. Bovendien hebben de BOA's controles uitgevoerd op onder andere afval en hangjeugd. Ook hebben zij toezicht gehouden bij evenementen en projecten uitgevoerd, zoals opschoonactie (brom)fietswrakken en blauwe zone acties.

 

Voor de BWT’ers bestond een deel van de werkvoorraad in 2023 uit zaken die in 2022 waren gestart en doorliepen in 2023. Dit gold zowel voor de controle op verleende vergunningen (bouwtoezicht), als voor de behandeling van handhavingsdossiers. Daarnaast zijn nieuwe meldingen en handhavingsverzoeken behandeld. Handhavingsverzoeken zijn vrijwel direct opgepakt, omdat deze urgentie hebben vanwege de korte beslistermijn. Ook nu geldt weer dat een aantal zaken die in 2023 zijn gestart worden afgerond in 2024. De reden hiervoor is o.a. de wettelijke termijnen die gepaard gaan met aanschrijvingen, zienswijzen, bezwaar en beroep. Inwoners laten het vaak aankomen op een officiële aanschrijving en doen sneller dan voorgaande jaren een handhavingsverzoek. Daarnaast hebben de BWT’ers tevens werkzaamheden uitgevoerd omtrent de invoering van de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb).

 

Er blijft spanning tussen de beschikbare capaciteit versus de opgave (zowel regulier werk als projectmatig). De capaciteit zowel bij de BOA’s, BWT’ers en handhavingsjuristen staat onder spanning. Voor de BOA’s heeft dit onder meer te maken met een toename van regulier werk (denk aan meldingen, integrale controles) en voor de BWT’ers en handhavingsjuristen met een toename van juridische trajecten, zoals handhavingsverzoeken/bezwaar/ beroep/hoger beroep. Dit houdt in dat we binnen de gestelde prioriteiten telkens opnieuw prioriteiten moeten stellen (wat nu, wat kan wachten).

 

1 Inleiding

1.1 Aanleiding en doelstelling evaluatie

Het college heeft een VTH-beleidsplan vastgesteld. Hiermee wordt voldaan aan de wettelijke verplichting vanuit het Omgevingsbesluit. Het jaarlijkse uitvoeringsprogramma maakt het VTH-beleidsplan concreet en beschrijft de praktische uitvoering ervan. Het college is verplicht om jaarlijks het uitvoeringsprogramma te evalueren. Doel daarvan is inzicht te krijgen of de in het HUP 2023 opgenomen werkzaamheden zijn uitgevoerd.

 

1.2 Wettelijk kader, vaststelling en bevoegdheden

Het Omgevingsbesluit bepaalt dat het bestuursorgaan jaarlijks evalueert, of de in het uitvoeringsprogramma opgenomen werkzaamheden zijn uitgevoerd en in hoeverre deze werkzaamheden hebben bijgedragen aan het bereiken van gestelde doelen.

 

De Gemeentewet (artikel 169) verplicht het college om aan de gemeenteraad verantwoording af te leggen over het door het college gevoerde bestuur. Daarom wordt door het college de evaluatie na vaststelling bekendgemaakt aan de gemeenteraad.

 

1.3 Monitoring uren

Met een registratiesysteem houden we grip op de uren die per gemeente en per taak/project (kunnen) worden besteed en wordt indien nodig (vroegtijdig) bijgestuurd. Zo ook is in 2023 gestuurd op de uren om de beloftes in het HUP 2023 zo veel mogelijk na te komen.

2 Samenwerking en integraal toezicht

 

Om de handhaving effectief te organiseren (zowel voor de bedrijven, instellingen als inwoners als voor de controlerende diensten) is onderlinge afstemming en samenwerking nodig tussen de verschillende diensten. Dit wordt bereikt door regelmatig overleg, multidisciplinaire controles en afspraken vast te leggen.

 

2.1 Optrekken met externe partners

Om het toezicht zo efficiënt mogelijk uit te voeren is zoveel mogelijk afgestemd met verschillende disciplines. Zo werd bijvoorbeeld de bouwkundige eindschouw (taak BWT) gecombineerd met de eindschouw op brandveiligheidsaspecten (Brandweer, Veiligheidsregio Hollands Midden). De BOA’s en BWT’ers namen ook deel aan integrale (interventie) acties met de diverse partners, zoals o.a. de ODWH, politie, brandweer, belastingdienst.

 

2.2 Lokaal ambtelijk handhavingsoverleg

De BWT’ers, handhavingsjuristen en administratief ondersteuner hebben periodiek overleg gevoerd om ontwikkelingen op het gebied van handhaving, handhavingszaken, relevante/nieuwe jurisprudentie etc. te bespreken. Afhankelijk van de agenda hebben ook collega’s uit andere teams en de ketenpartners (o.a. de ODWH) aan dit overleg deelgenomen.

 

De BOA’s namen deel aan het Jeugd in Buitenruimte (JiB) overleg met diverse ketenpartners (o.a. jeugdwerk, politie en openbare orde en veiligheid). Bovendien hebben de BOA’s en de wijkagenten diverse praktische zaken met elkaar afgestemd. De lijnen zijn kort. Daarnaast namen de BOA’s deel aan integrale overleggen m.b.t. grootschalige evenementen.

 

2.3 Overleg toezichthouders-vergunningverleners

De BWT’ers hebben regelmatig overleg gevoerd met team Vergunningen. De lijnen zijn kort. Zij ontvangen, bijvoorbeeld tijdens het proces van vergunningverlening, voor handhaving belangrijke informatie. Hieruit kan blijken dat er risico’s bestaan voor strijdig gebruik of het niet naleven van de (bouw)technische regels. Aan de hand van deze informatie zijn de beschikbare uren voor toezicht zo resultaatgericht mogelijk ingezet.

Daarnaast vonden in het kader van de implementatie van de Omgevingswet en de “Wet kwaliteitsborging voor het bouwen’ (Wkb) ook regelmatig overleggen plaats om de werkprocessen op elkaar af te stemmen.

 

2.4 Integrale samenwerking aan de Intaketafel

De Omgevingswet vraagt om een integrale afweging, wij hanteren hierbij als uitgangspunt: ‘De Ja mits-houding”. Wij moeten dus goed kunnen inspelen op maatwerk vraagstukken. Door het organiseren van een intaketafel met de betrokken adviseurs zijn integrale afwegingen gemaakt bij o.a. legalisatievraagstukken waar moest worden afgeweken van het bestemmingsplan.

De intaketafel is een eerste beoordeling met alleen interne en externe adviseurs. Aan de intaketafel zijn de betreffende overtreding door de adviseurs bekeken en beoordeeld, met name of legalisatie (eventueel onder voorwaarden) mogelijk was. Zo nodig zijn casussen ook aan de omgevingstafel besproken.

 

2.5 Integrale samenwerking aan de Omgevingstafel

Tevens heeft er overleg plaatsgevonden aan de aan de Omgevingstafel. Aan deze tafel zijn strijdige situaties vanuit de Intaketafel verder besproken. Aan de Omgevingstafel waren interne adviseurs, externe adviseurs en eventueel ook de overtreder aanwezig. De omgevingstafel is van tevoren door de adviseurs voorbereid. Na onderlinge afweging door de adviseurs is vervolgens een integraal standpunt ingenomen over de betreffende situatie. Vervolgens is actie ondernomen door BWT: geadviseerd om een vergunning aan te vragen met, wanneer van toepassing, bepaalde aanpassingen (legalisatie) of handhaven (ongedaan maken).

 

2.6 Advisering

Wanneer nieuw (ruimtelijk) beleid wordt opgesteld, is het van belang dat hier vanuit verschillende invalshoeken naar wordt gekeken. Zo ook vanuit de toezichthouders, omdat zij weten wat er “buiten” speelt en zij kunnen aangegeven wat de behoeften zijn en waar zij in de praktijk tegenaan lopen.

 

Daarom is er -vooral met Ruimte- intensief samengewerkt en hebben de BWT- toezichthouders en handhavingsjuristen (soms ongevraagd) advies gegeven. Er is o.a. geadviseerd over de volgende stukken: Omgevingsplan (m.b.t. regels Bruidsschat), Omgevingsvisie en het bestemmingsplan ‘Partiële herziening steigers Greveling’.

 

Daarnaast heeft BWT geadviseerd/de samenwerking opgezocht m.b.t. de implementatie van nieuwe wetgeving, zoals o.a. de Omgevingswet, de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen en de Wet goed verhuurderschap.

 

Hieronder volgen projecten in het kader van samenwerking en integraliteit:

 

2.7 Aanpak van georganiseerde, ondermijnende criminaliteit

Bij het programma Ondermijning is samenwerking en integraliteit de sleutel tot succes. Delicten als overvallen, woninginbraken, straatroof en geweld zijn de afgelopen jaren fors gedaald, maar onzichtbare vormen van criminaliteit ondermijnen de samenleving. Ook in de gemeenten Hillegom, Lisse en Teylingen blijkt sprake te zijn van criminele, ondermijnende activiteiten en misstanden. Zo zijn er verschillende signalen van ‘witwasbedrijven’ waar je zelden klanten ziet, hennepkwekerijen en arbeidsuitbuiting. Maar ook van vastgoedfraude en zogenaamde ‘knooppunten’ (zoals horeca en bedrijventerreinen).

 

We werken daarom samen met onze partners (o.a. de ODWH, politie, brandweer, belastingdienst) aan het signaleren, voorkomen en aanpakken van georganiseerde, ondermijnende criminaliteit. Dit doen we door (1) meer en beter zicht te creëren op deze vorm van criminaliteit, (2) criminele kansen tot een minimum te beperken en (3) deze vorm van criminaliteit consequent aan te pakken. Ook het afgelopen jaar zijn weer stappen gezet om de dit te realiseren, wat extra inzet vraagt op het gebied van Toezicht en Handhaving. Zo is een bijdrage geleverd aan onderzoeken, integrale controles en inzet van bestuurlijke maatregelen. Daarnaast is tijdens reguliere controles, met name in het buitengebied en bedrijventerreinen met een bredere bril gekeken en zo direct een bijdrage geleverd aan het creëren van meer en beter zicht op ondermijning.

 

2.8 Actieprogramma arbeidsmigranten

Vanuit de domeinen Strategie & Projecten, Ruimte en Buitenruimte en Bedrijfsvoering is het Lisse en Teylingen brede ‘Actieprogramma arbeidsmigranten’ gestart. Dit programma is er mede op gericht om arbeidsmigranten op een goede manier te huisvesten en te zorgen voor een duurzame oplossing van de positie van arbeidsmigranten in de samenleving. Ook BWT is deelnemer van dit programma.

3 Werkzaamheden BOA

 

In dit hoofdstuk zijn de werkzaamheden (incl. resultaten) beschreven die de BOA’s hebben uitgevoerd conform het HUP 2023.

 

3.1 Reguliere en specifieke werkzaamheden

De reguliere en specifieke werkzaamheden zijn o.a. de volgende zaken: afhandelen van handhavingsverzoeken, meldingen en klachten, hangjeugd, Alcoholwet, parkeren, afval, jaarwisseling, verkeersveiligheid rondom scholen, evenementen, ondermijning, toezicht naleving APV, enz.

 

In de onderstaande tabel is het in 2023 binnengekomen aantal meldingen (en klachten) in beeld gebracht. De genoemde prioriteiten zijn afkomstig uit het VTH beleid.

 

Overzicht ingekomen en afgehandelde meldingen

aantal

afgehandeld

Hoog

732

732

Gemiddeld

362

358

Laag

29

26

Zeer laag

21

21

Totaal

1144

1137

De werkvoorraad van zeven meldingen wordt in de eerste helft van 2024 afgehandeld.

 

In vergelijking met voorgaande jaren zet de stijgende lijn in het aantal meldingen door. Gezien deze trend zijn de BOA’s substantieel veel tijd kwijt aan het afhandelen van meldingen. Dit komt door de hoeveelheid tijd die er besteed moet worden voor een correcte afhandeling van de melding. De BOA’s gaan ter plaatse, bekijken of er sprake is van een overtreding of overlast gevende situatie. Daarna voeren ze gesprekken met betrokkenen en dan moet dit administratief geborgen worden in de diverse systemen. Naast deze meldingen worden door de administratief ondersteuner gemiddeld tien telefoontjes (HLT-breed) per dag afgehandeld.

 

Bekeuringen

De nadruk bij het handhavend optreden van de BOA’s ligt op het bevorderen van de leefbaarheid. Hierbij is gedragsverandering erg belangrijk. Deze gedragsverandering wordt vaker bereikt door iemand op zijn/haar gedrag aan te spreken, dan door het uitschrijven van een bekeuring. De werkwijze is daarom dat er veelal eerst wordt gewaarschuwd.

 

In 2023 zijn er in Lisse in totaal 102 bekeuringen uitgeschreven:

Parkeerverbod / verkeerd parkeren: 14

Blauwe zone: 68

Stilstaan op stoep of fietspad met een auto: 20

 

In vergelijking met voorgaande jaren is het aantal boetes redelijk gelijk gebleven.

 

Toezicht evenementen

In 2023 is wederom toezicht gehouden op diverse (grote) evenementen. Er is veel samengewerkt met de politie en is het toezicht op de veiligheid en leefbaarheid op elkaar afgestemd. Dit toezicht van de BOA’s was enerzijds gericht op de voorschouw en anderzijds tijdens het evenement. Over het algemeen zijn de evenementen goed verlopen.

 

Toezicht Alcoholwet

In 2023 zijn bij meldingen controles uitgevoerd. De handhaving is opgelost zonder juridisch traject (middels bezoek).

 

Daarnaast zijn door de BOA’s/ Alcoholwet-inspecteurs controles uitgevoerd bij evenementen, zoals het Najaarsfeest, Harddraverij en Koningsdag. De BOA’s hebben onder andere gecontroleerd op aanwezigheid van polsbandjes, leeftijdsaanduidingborden en indien nodig op een identiteitsbewijs bij twijfel over de leeftijd.

 

3.2 Projectmatige werkzaamheden

In deze paragraaf zijn de resultaten van de projectmatige werkzaamheden vanuit het HUP 2023 beschreven.

 

Blauwe zone actie

De controle op de blauwe zone is een reguliere taak. Aanvullend op deze controles is tweemaal een grootschalige blauwe zone actie gehouden. Hierbij hebben alle BOA’s HLT breed de blauwe zones gecontroleerd en handhavend opgetreden. Dit vergroot de zichtbaarheid, door de omvang van de controles. Daarnaast is, om de zichtbaarheid verder te benadrukken, de betreffende actie vooraf en achteraf kenbaar gemaakt via social media (Facebook).

 

Jeugdoverlast/hangjongeren

De BOA’s hebben, al dan niet met de politie, ook dit jaar weer periodieke controles uitgevoerd op locaties waar (hang)jongeren zich ophouden. Daarnaast hebben de politie en de BOA’s iedere vrijdagavond een gezamenlijke surveillance uitgevoerd langs de hangplekken. Er is niet alleen gecontroleerd op zaken, zoals geluidsoverlast en zwerfafval, maar ook op aanwezigheid/gebruik van alcohol en drugs. Bij constatering van overlast zijn de namen genoteerd. Bij het gebruik van alcoholische dranken is tevens de leeftijd gecontroleerd. De afspraak, bij het aantreffen van alcoholische dranken bij jongeren onder de 18 jaar, is dat de ouders per direct worden geïnformeerd. Indien vastgesteld is dat het gaat om een minderjarige met alcohol, kan de weg van Halt bewandeld worden. Door de BOA’s is in 2023 niemand bij Halt aangemeld.

 

Toezicht centrum zaterdagavond

Ook is op zaterdagavonden extra toezicht in het centrum gehouden door een beveiligingsbedrijf (Trigion), met name rondom de horecagelegenheden. Hierbij is ook oog geweest voor de aanwezigheid van jeugd in het centrum.

 

Samenwerking politie rondom jaarwisseling

In de laatste week van december is een gezamenlijke verkeerscontrole gehouden door de BOA’s en de politie. Dit was in het kader van verkeersveiligheid en eventueel het aantreffen van illegaal vuurwerk. Daarnaast hebben de BOA’s meldingen afgehandeld en betroffen veelal categorie 1 vuurwerk. De BOA’s hebben intensief gecontroleerd op het afsteken van vuurwerk naar aanleiding van Fixi meldingen, maar ook tijdens de surveillance. Hierbij is gelet op: afsteektijden, illegaal vuurwerk en leeftijd. Er zijn diverse jongeren aangesproken op het gebruik van vuurwerk en veiligheid. Dit is vooral preventief geweest om de jeugd gewaar te maken van de eventuele gevaren van illegaal vuurwerk en de overlast die het kan geven.

 

Uitstallingen in winkelgebied

Het herziene uitstallingenbeleid was in 2023 nog niet gereed. Daarom hebben de BOA’s alleen incidenteel en op basis van excessen handhavend opgetreden.

 

Opschoonactie (brom)fietswrakken

De opschoonactie (brom)fietswrakken had tot doel om de problematiek rondom zwerf- en/of wees(brom)fietsen aan te pakken die het straatbeeld ontsieren of een gevaar vormen voor de verkeersveiligheid. Een (brom)fiets kan als wrak worden aangemerkt als deze rijtechnisch in onvoldoende staat van onderhoud en in een verwaarloosde toestand verkeren (artikel 5:11 APV). Deze opschoonactie is gedurende het jaar uitgevoerd. Doordat het gaat om wrakken zijn de opgehaalde (brom)fietsen uiteindelijk vernietigd. Deze actie is voor- en achteraf gepubliceerd in de lokale krant.

4 Werkzaamheden BWT

 

In dit hoofdstuk zijn de werkzaamheden beschreven die de BWT’ers in 2023 hebben uitgevoerd.

 

4.1 Meldingen en handhavingszaken

In 2023 hebben de BWT’ers, naast het afhandelen van meldingen, handhavingsverzoeken en handhavingszaken, toezicht gehouden op bouwactiviteiten en het planologisch gebruik van gronden en gebouwen. Ook hebben zij projecten uitgevoerd in het kader van o.a. strijdig gebruik met het bestemmingsplan en illegale bouw.

 

In de onderstaande tabellen is het aantal meldingen en handhavingszaken van 2023 in beeld gebracht. Indien de in de melding genoemde overtreding niet eenvoudig is op te lossen, is deze vervolgens bij de handhavingszaken verder ondergebracht. De handhavingsverzoeken worden wel direct ondergebracht bij de handhavingszaken, ongeacht of er wel of geen strijdigheid is, omdat het bevoegd gezag binnen acht weken hierop dient te besluiten. De genoemde prioriteiten zijn gebaseerd op de aard van de overtreding - niet te verwarren met de urgentie- en zijn afkomstig uit het VTH beleid. Handhavingsverzoeken hebben bijvoorbeeld urgentie, omdat het bevoegd gezag binnen acht weken hierop dient te besluiten.

 

Overzicht meldingen

prioriteit

aantal

afgehandeld

overtreding

geconstateerd

geen overtreding

geconstateerd

overtreding

opgeheven

overtreding

(nog) niet opgeheven

Hoog

5

4

1

4

0

1

Gemiddeld

15

13

2

13

0

2

Laag

5

3

2

3

0

2

Zeer laag

5

4

1

4

0

1

Totaal

30

24

6

24

0

6

Wij verwachten de bestaande werkvoorraad van zes meldingen in de eerste helft van 2024 af te ronden. Indien deze complex zijn zullen zij als handhavingszaak verder worden opgepakt. In vergelijking met voorgaande jaren is het aantal meldingen redelijk gelijk gebleven.

 

Doordat een urentekort was ontstaan bij de post “meldingen en handhavingsverzoeken” zijn wij genoodzaakt geweest om deze uren o.a. weg te schrijven bij de posten project “huisvesting arbeidsmigranten” en de bouwprojecten. (Bij de bouwprojecten was ruimte ontstaan vanwege latere startbouw dan vooraf voorzien)

 

Overzicht handhavingszaken

prioriteit

aantal

afgehandeld

Overtreding

geconstateerd

Geen overtreding geconstateerd

Over- treding beëindigd

Over-treding gedoogd/

Gewraakt

Hoog

23

14

23

0

14

0

Gemiddeld

27

13

27

0

13

0

Laag

2

0

2

0

0

0

Zeer laag

2

2

2

0

2

0

Totaal

54

29

54

0

29

0

Wij verwachten de bestaande werkvoorraad van 25 handhavingsdossiers in de eerste helft van 2024 af te ronden, omdat dit langlopende zaken zijn of zaken die in de tweede helft van 2023 zijn gestart. Indien een bezwaar/beroepsprocedure wordt gestart, zal de doorlooptijd langer worden.

In vergelijking met voorgaande jaren is het aantal handhavingszaken gedaald. Dit heeft voornamelijk te maken gehad met de krappe beschikbare capaciteit en het vaker moeten stellen van prioriteiten (wat pakken we wel/niet direct op).

 

Gedogen

Uitgangspunt bij het opstellen van wetten en regels is dat deze regels worden nageleefd. Omdat bij het opstellen hiervan niet alle situaties op voorhand kunnen worden voorzien, kan het in sommige situaties voorkomen dat niet tot handhaving wordt overgegaan en dat de overtreding gedoogd wordt. Gedogen kan alleen in uitzonderingsgevallen aanvaardbaar of geboden zijn. In 2023 zijn geen overtredingen gedoogd.

 

Wraken

Als een overtreding een lage prioriteit heeft en geen nadelig effect heeft op de omgeving kan deze worden gewraakt. Wraking houdt in dat wij vooralsnog niet handhavend optreden maar ook niet in de overtreding berusten. Zo kan bijvoorbeeld door het bijstellen van de bestuurlijke prioriteiten of een handhavingsverzoek alsnog worden gehandhaafd, dat risico ligt bij de overtreder. In 2023 zijn er geen overtredingen gewraakt.

 

4.2 Bouwtoezicht en reguliere/projectmatige werkzaamheden

Hieronder zijn de resultaten van het bouwtoezicht en de projectmatige werkzaamheden vanuit het HUP 2023 beschreven.

 

Bouwtoezicht:

In 2023 zijn er in totaal 125 bouwprojecten afgeschouwd. Dit aantal is redelijk gelijk aan vorig jaar.

 

De projecten die in 2023 zijn opgeleverd:

  • woningbouwproject Plan Kruishoorn fase 1

  • woningbouwproject 't Speykpark fase 3

De projecten die hun vervolg hebben in 2024:

  • woningbouwproject Grachtweg. Wordt naar verwachting voorjaar 2024 opgeleverd (afrondingsfase)

  • woningbouwproject Achterweg (Lindenhof). Wordt naar verwachting voorjaar 2024 opgeleverd (afrondingsfase)

  • bouwen van 6 woon-werkunits en 18 appartementen Kanaalstraat en Heereweg (centre Ville)

  • verbouw monument in 11 appartementen en winkelruimte Kanaalstraat/Van der Veldstraat

  • woningbouwproject Haven 4

  • woningbouwproject Haven 1

  • woningbouwproject Sportlaan

  • woningbouwproject Schoolstraat

  • woningbouwproject Nieuw Trompenburg. (is niet gestart in 2023, planning is nu start 1e kwartaal 2024)

Meldingen omtrent bouwprojecten

De laatste jaren is de ontwikkeling dat meer meldingen, over met name overlast, door omwonenden van bouwprojecten worden gedaan. Dit is vooral merkbaar bij inbreidingsprojecten. De behandeling van deze meldingen vergen vaak veel tijd. In 2023 zijn er veertien meldingen gedaan in dit kader en is ook relatief veel uren aan besteed. Dit aantal meldingen is, ten opzichte van vorig jaar (vijftien) redelijk gelijk gebleven.

Om dergelijke meldingen zo veel mogelijk te voorkomen wordt vooraf een bouwveiligheidsplan -inclusief de inrichting van het bouwterrein en aanrijroutes voor het bouwverkeer- opgesteld. Daarnaast wordt met de aannemers vooraf besproken hoe zij de overlast kunnen beperken. Ook wordt hen benadrukt om de omwonenden/bedrijven te informeren over bijv. de start van de heiwerkzaamheden met een telefoonnummer van de bouwer.

 

Huisvesting arbeidsmigranten

Vanuit de domeinen Strategie & Projecten, Ruimte en Buitenruimte en Bedrijfsvoering is het HLT-brede ‘Actieprogramma arbeidsmigranten’ gestart. Dit programma is er mede op gericht om arbeidsmigranten op een goede manier te huisvesten en te zorgen voor een duurzame oplossing van de positie van arbeidsmigranten in de samenleving. Aan dit programma heeft BWT deelgenomen door het voeren van overleg en zo nodig input te leveren.

Daarnaast is gewerkt aan de planmatige aanpak en zijn diverse controles uitgevoerd bij locaties waar vermoedelijk arbeidsmigranten zijn gehuisvest naar aanleiding van handhavingsverzoeken. Indien er een strijdigheid is geconstateerd is handhavend opgetreden.

 

Projectmatige werkzaamheden:

Handhaving strijdig gebruik industrieterrein Meer & Duin

In 2023 is naar aanleiding van een algehele controle op het industrieterrein handhavend opgetreden tegen drie situaties van strijdig gebruik. Deze situaties zijn allen beëindigd. Bovendien zijn twee meldingen en een handhavingsverzoek van strijdig gebruik opgepakt. Deze zaken hebben hun verloop in 2024. Daarnaast loopt er nog een zaak door in 2024 van strijdig gebruik welke is gestart in 2022 en een in 2023 behandelde bezwaarzaak.

In 2023 hebben twee integrale controles (met politie) plaatsgevonden. De laatste controle heeft geleid tot een sluiting op basis van de Opiumwet.

 

Monumenten

Binnen de gemeente Lisse bevinden zich 34 rijks- en 93 gemeentelijke monumenten. Het is een wettelijke verplichting dat al de monumenten tweejaarlijks worden gecontroleerd in het kader van instandhoudings-/zorgplicht. In 2022 is de conditionele staat van deze monumenten gecontroleerd en is een inventarisatie gemaakt. Hieruit is gebleken dat bij één gemeentelijke- en één rijksmonument onderhoud is vereist. De eigenaren zijn daarom benaderd om het noodzakelijke onderhoud tijdig uit te voeren. Op één adres zijn inmiddels projectplannen in ontwikkeling en het andere monument is in restauratie. In 2024 worden beide situaties gemonitord en wordt indien nodig handhavend opgetreden.

 

Controles Basisadministratie adressen en gebouwen (BAG)

De BAG is een wettelijk verplichte authentieke basisregistratie. De gegevens in deze registratie dienen betrouwbaar te zijn. Vanuit de BAG komen er bij BWT meldingen binnen van onduidelijkheden in deze registratie en hebben betrekking op, zowel het gebruik van panden als op bouwwerken die mogelijk illegaal zijn gebouwd. Zo ook in 2023. Er zijn vier (complexe) meldingen binnengekomen. De betreffende panden zijn gecontroleerd en indien nodig is er ter plaatse gekeken naar de situatie. De bevindingen zijn vervolgens teruggekoppeld aan de BAG. Bij al de panden is een strijdige situatie geconstateerd. Deze zijn door BWT opgepakt onder de reguliere handhavingsuren.

Door onvoorziene omstandigheden was het dit jaar bij de BAG niet gelukt om de jaarlijkse luchtfoto’s te verwerken, zodat er bij BWT niet de geplande meldingen waren binnengekomen. De verwachting is dat in 2024 BWT wel het geschatte aantal meldingen zal binnenkrijgen. Door het lage aantal meldingen heeft BWT minder uren hieraan hoeven te besteden dan verwacht. Deze uren zijn daarom besteed aan het project “Gezamenlijke handhaving buitengebied (ISG)”, omdat daar een tekort was ontstaan.

 

Gezamenlijke handhaving buitengebied (ISG)

Door de gemeenten Lisse, Hillegom en Teylingen was budget beschikbaar gesteld voor de uitvoering van dit HLT-brede project voor de duur van vier jaar (2019 – 2022). Door inzet voor de crisisorganisatie Corona en de opvang van Oekraïense vluchtelingen zijn de werkzaamheden echter niet geheel afgerond. In het eerste kwartaal van 2023 heeft de overdracht plaatsgevonden van de projectleider naar het cluster BWT en is de handhaving buitengebied weer een reguliere taak geworden. De geraamde uren in het HUP 2023 zijn overschreden. Dit komt o.a. door de overdracht van het project naar/inwerken van de nieuwe BWT-toezichthouder. Bovendien heeft BWT veel tijd gespendeerd aan de herberekeningen van de afgehandelde strijdige percelen naar aanleiding van het eerder verschenen evaluatierapport. Dit was vooraf niet voorzien. Vanwege deze overschrijding is het noodzakelijk geweest om uren te gebruiken van het project “huisvesting arbeidsmigranten” en “BAG”.

5 Juridische opvolging

5.1 Minnelijke oplossing, handhavingsverzoeken en herstelsancties

Het uitgangspunt van het VTH-beleid is om, bij de bestuursrechtelijke handhaving, juridische procedures te voorkomen. Bij meldingen of handhavingsverzoeken wordt door de toezichthouders (met ondersteuning van juristen) primair de minnelijke oplossing nagestreefd om zo het aantal handhavingsbesluiten te reduceren. Dit vraagt wel wat meer tijdsinvestering van de toezichthouders en de juristen vooraan in het proces.

 

Een dwangsom en bestuursdwang zijn handhavingsinstrumenten, de herstelsanctie, om overtredingen te laten beëindigen. Een handhavingsverzoek, melding of ambtshalve constatering kan aanleiding geven om handhavend op te treden door middel van een herstelsanctie. Eén handhavingsverzoek en/of een last onder dwangsom ziet vaak op meerdere (verschillende) overtredingen. In een handhavingsbesluit zitten dan in feite meerdere op zichzelf staande besluiten verdisconteerd.

 

Bij een handhavingsverzoek is het wettelijk verplicht om binnen maximaal 8 weken een besluit hierop te nemen. In 2023 waren er vijf handhavingsverzoeken ingediend. Op één verzoek is afwijzend besloten. In 2023 is zeven keer een vooraankondiging last onder dwangsom/bestuursdwang verstuurd. Daarnaast is er in zeventien gevallen een dwangmiddel opgelegd: drie keer een last onder dwangsom en veertien keer (een last onder) bestuursdwang. Dit is een relatief hoog aantal bestuursdwang maatregelen. Dit komt doordat in 2023 spoedeisende bestuursdwang is toegepast bij het verkeerd aanbieden van afval.

 

5.2 Bezwaar en beroep

De handhavingsjuristen zijn verantwoordelijk voor de behandeling van bezwaar- en beroepschriften. Zij krijgen daarbij ondersteuning van de toezichthouders. Beroep- en hoger beroepzaken hebben een lange doorlooptijd en zijn complex van aard. In vergelijking met voorgaande jaren is het totaal aantal bezwaar-, beroep- en hoger beroepzaken redelijk gelijk gebleven.

 

Wij ontvingen in 2023 zes bezwaarschriften, drie beroepsschriften, één verzoek om voorlopige voorziening en één hoger beroep op het gebied van handhaving. In 2023 zijn twee bezwaren behandeld en ongegrond verklaard. Vier bezwaren worden in 2024 behandeld. Verder is er één beroep ongegrond verklaard en twee verzoeken om voorlopige voorziening afgewezen.

Ga naar het begin